
حراست
نام: حسین ترابی
محل کار: ساختمان اداری – طبقه دوم
شماره تلفن داخلی: ۱۲۳
شماره تماس مستقیم: 086443257564
نمابر: 08643257564
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد از لحاظ عرف به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود بر عهده دارد .
اداره حراست به منظور حفظ اصول وتعمیق ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد نظم و انسجام در اداره تشکیلات سازمان دانشگاه فعالیت می کند تا ضمن ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب هرگونه انحراف متخلف را در امور اجرائی کشف نماید و گزارش ها و رهنمودهای لازم را دراین زمینه به مراجع ذیصلاح ارسال دارد.
حراست به عنوان مشاورامین ریاست : حراست به عنوان چشم ریاست در سازمان و باتوجه به اشراف اطلاعاتی که در مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای ریاست محسوب شود.
حراست:
نظارت و کنترل دقیق در قالب رعایت مقررات حفاظت فیزیکی و طبقه بندی و ثبت اسناد محرمانه و ارتباط با مراجع قانونی و هماهنگی با بخش اداری و پاسخ به استعلام های محرمانه از مهمترین وظایف این بخش است.
رسالت:
حراست دانشگاه در راستای وظایف قانونی محوله خویش و به منظور تأمین و حفاظت از دانشجويان،پرسنل، اسناد، مدارک، اماکن و ایجاد بستر مناسب برای اجرای برنامههای کلان مركز، حرکت در جهت تحقق سیاست “حراست اثرگذار، تصمیمساز و پاسخگو” را مدنظر قرار داده است .
با توجه به جایگاه و ماهیت دانشگاه (آموزشی ، پژوهشی و …) حراست تلاش در جهت خدمت به دانشجويان، اساتيد و پرسنل فداکار را ورای انجام وظیفه و عبادت میپندارد و در این مسیر، بهبود عملکرد و توسعه را در تمامی ابعاد نصبالعین خویش ساخته و ضمن استعانت از خداوند منان، با بهکارگیری فنآوری روز، تجهیزات مناسب، تغييرروش ها و مساعدت سازمانهای مرتبط و مدد جستن از کارکنان و مراجعان متعهد و انقلابی، تلاش مینماید.
وظایف و اختیارات :
– حفاظت از اطلاعات اسناد کارکنان و اماکن و محیط های تحت پوشش به منظور جلوگیری از هرگونه تهدید و خطرات احتمالی
– تدوین دستور العمل های حفاظتی جهت حفظ و نگهداری اسناد طبقه بندی شده و نظارت بر حسن اجرای آن
– ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی به بالاترین مقام اجرائی دانشگاه
– تهیه شناسنامه محیطی، به روز نمودن آن و جمع بندی اخبار و تهیه بولتن
– پیش بینی و پیشگیری از تحریکات غیرقانونی در محیط تحت پوشش
– ارائه پاسخ به سازمان های ذیصلاح در خصوص استعلام افراد
– طبقه بندی حفاظتی اماکن و تاسیسات تحت پوشش دانشگاه با هماهنگی مراجع ذیصلاح ذی ربط
– تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستور العمل های لازم و نظارت بر اجرای آنها در زمینه های حفاظتی تاسیسات
– صدور کارت شناسایی و مجوز تردد و رعایت تدابیر لازم به منظور پیشگیری از هرنوع سوء استفاده و جعل
– ایجاد دبیرخانه و بایگانی محرمانه به منظور دریافت ثبت و پیگیری کلیه نامه های طبقه بندی شده واحد ذی ربط
– انجام سایر امور لازم در حدود وظایف محوله
توصیه های حراستی:
– پایبندی به قوانین و مقررات محل تحصیل و کار خود را جدی بگیریم.
– در صورت هر گونه مزاحمت، تهدید، ارعاب و… در اسرع وقت حراست را مطلع نمائیم.
– از همراهی و همکاری با افراد و گروههای ناشناس بدون تحقیق بپرهیزیم.
– از در اختیار گذاشتن مدارک دانشگاهی خود به غیر اجتناب کنیم.
– برای استفاده از اطلاعات موجود در رایانه ها همواره از رمز استفاده کنیم.
– اطلاعات شخصی خود را در اختیار هر کسی قرار ندهیم.
– ارتباط با افراد کاملاً با شناخت و عاقلانه صورت گیرد.
حفاظت فیزیکی
– انجام اقدامات و پیش بینی های لازم به منظور جلوگیری از حوادث و سوانح احتمالی
– طبقه بندی تاسیسات به منظور تامین حفاظت مورد نیاز آنها
– تهیه و تدوین ضوابط و مقررات شناسایی و کنترل تردد مراجعان ، کارکنان و خودروها
– صدور دستورالعمل های لازم و نظارت به اجرای آنها در زمینه حفاظت تاسیسات
– آموزش و توجیه کارکنان در خصوص مراقبت ها، حفاظت از تاسیسات و اماکن مجموعه
– کنترل تردد کارکنان و مراجعین در حیطه تاسیسات و اماکن سازمان
حفاظت پرسنلی
– جلوگیری از نفوذ و توطئه عوامل بیگانه داخلی و خارجی
– بررسی و تعیین صلاحیت پرسنل و اعلام نظر جهت انتصاب افراد به مشاغل حساس
– ارائه خدمات آموزشی و توجیه پرسنل واحد های تابعه
– اعلام نظر در زمینه نقل و انتقال و تغییر محل جغرافیایی خدمت کارکنان دستگاه
– شناسایی عوامل ایجاد نارضایتی مردم و کارکنان دستگاه
– صدور کارت شناسایی و تردد برای مدیران، کارکنان و …
– ارائه خدمات اطلاعاتی و مشاوره ای با هدف حفظ و استمرار ثبات و آرامش محیط کار
– جلوگیری از نفوذ اشخاص مغرض و هرگونه انحراف در فعالیتهای مثبت و سازنده سازمان
– شناسایی افراد متعهد- متخصص- شایسته و ارتقای آنها
– استفاده از تدابیر و تمهیدات لازم در زمینه پیشگیری و کاهش اشاعه و تاثیر القائات سوء
حفاظت IT
حفاظت اسناد
یکی از ارکان حراست دانشگاه می باشد که وظیفه آن حفاظت از اسناد و مدارک محرمانه دانشگاه بوده که یکی از کارهای مهم این واحد طراحی و اجرای سیستم جامع امنیت اطلاعاتی می باشد برخی از وظایف این واحد به شرح زیر است:
– طبقه بندی اسناد و مدارک برحسب درجه اهمیت و حساسیت با نظر تهیه کننده سند
– ایجاد بایگانی منظم موضوعی و پرسنل و تعیین چگونگی نگهداری و حراست از اسناد
– برنامه ریزی و تامین موجبات لازم در زمینه امور حفاظتی اسناد طبقه بندی شده
– استقرار سیستم مناسب جهت حراست و حفاظت از مدارک محرمانه، مخازن سئوالات و …
– تهیه و تنظیم، تکثیر و نسخه برداری نامه های طبقه بندی شده ، دستور العمل ها با نظر مسئول مستقیم
– انجام اقدامات لازم در جهت جلوگیری از افشاء غیرمجاز مذاکرات و صورت جلسات
– تهیه و تنظیم سیستم مطمئن بایگانی، ارسال مراسلات و گردش اسناد
– دریافت اسناد و مدارک محرمانه واصله از سازمانهای مختلف و حراست از آنها براساس مقررات مربوطه
یکی از ارکان حراست دانشگاه می باشد که وظیفه آن حفاظت از اسناد و مدارک محرمانه دانشگاه بوده که یکی از کارهای مهم این واحد طراحی و اجرای سیستم جامع امنیت اطلاعاتی می باشد برخی از وظایف این واحد به شرح زیر است:
– طبقه بندی اسناد و مدارک برحسب درجه اهمیت و حساسیت با نظر تهیه کننده سند
– ایجاد بایگانی منظم موضوعی و پرسنل و تعیین چگونگی نگهداری و حراست از اسناد
– برنامه ریزی و تامین موجبات لازم در زمینه امور حفاظتی اسناد طبقه بندی شده
– استقرار سیستم مناسب جهت حراست و حفاظت از مدارک محرمانه، مخازن سئوالات و …
– تهیه و تنظیم، تکثیر و نسخه برداری نامه های طبقه بندی شده ، دستور العمل ها با نظر مسئول مستقیم
– انجام اقدامات لازم در جهت جلوگیری از افشاء غیرمجاز مذاکرات و صورت جلسات
– تهیه و تنظیم سیستم مطمئن بایگانی، ارسال مراسلات و گردش اسناد
– دریافت اسناد و مدارک محرمانه واصله از سازمانهای مختلف و حراست از آنها براساس مقررات مربوطه